ایران و صادرات

فضایی برای تحلیل صادرات

ایران و صادرات

فضایی برای تحلیل صادرات

  • ۰
  • ۰

مشکل بعدی تولید و صادرات کشور نظام تأمین اجتماعی است و این بخش مهمترین چالش بعد از بخش مالی است زیرا با پرداخت 23 درصدی حق بیمه کارگر توسط  کارفرما عملا هزینه‌های تولید و صادرات افزایش می‌یابد.  

وی با بیان اینکه نظام گمرکی هم به نوبه خود مشکلاتی را برای صادرات کشور فراهم می‌کند، گفت: سامانه جامع تجارت و قطع و وصلی سامانه‌ها ناشی از عدم وجود زیر ساخت‌های لازم مشکلات را برای صادرکنندگان فراهم کرده است.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تولید و صادرات در ایران گران تمام می‌شود افزود: بنابراین قدرت رقابت صادرات کاهش می‌یابد.


علیخانی با بیان اینکه علیرغم تمام مشکلات بخش تولید و صادرات عدم عضویت در سازمان جهانی تجارت هم مشکل دیگری در این بخش محسوب می‌شود، گفت: این در حالی است که کشورهای عضو این سازمان یا از پرداخت تعرفه‌های گمرکی معاف هستند یا تعرفه‌های 3 یا 4 درصدی می‌پردازند که در مقابل تعرفه‌های 20 درصدی ما برای واردات کالا به یک کشور به شدت هزینه صادرات ما را افزایش می‌دهد.  

وی افزود: همچنین به دلیل تحریم‌ها و عدم برقراری روابط بانکی با بانک‌های بزرگ، صادرکنندگان ما برای وارد کردن پول حاصل از صادرات به کشور مجبور هستند که از طریق صرافی‌ها اقدام کنند که این کار هزینه بازگشت پول را برای آنها بسیار افزایش می‌دهد. 

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در داخل کشور هزینه تبدیل ارز به ریال در شبکه بانکی ما از شبکه صرافی  بسیار گران‌تر است و نرخ توافقی که بانک مرکزی عمل می‌کند غیر رقابتی است.

وی به بیان مشکل دیگر تولید و صادرات کشور اشاره کرد و گفت: نرخ ارز به صورت دستوری تثبیت شده است که این امر براساس حکم قانون برنامه که می‌گوید نرخ ارز هر ساله باید براساس مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی بازنگری شود در تضاد است و این نرخ دستوری نمی‌تواند قدرت چانه‌زنی و قدرت صادرات ایران را در بازارهای جهانی حفظ کند. 

علیخانی با تأکید بر اینکه نرخ ارز باید تک نرخی و واقعی شود گفت: چند نرخی بودن ارز به معنای فساد، انحراف و سوء استفاده است و با چند نرخی بودن ارز یک فعال اقتصادی، تولیدکننده و صادرکننده نمی‌تواند آینده بازار خود را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی و ریسک خود را محاسبه کند.

  • ۹۸/۰۴/۰۳
  • yadman bardia

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی